طرز تهیه‌ سیب‌زمینی سرخ‌ شده نرم و ترد

طرز تهیه‌ سیب‌زمینی سرخ‌ شده نرم و ترد

طرز تهیه‌ی سیب‌زمینی سرخ‌ شده نرم و ترد

برخی مشکلاتی در مورد سرخ کردن سیب‌زمینی وجود دارد، یکی از آن‌ها این است که اکثراً سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده خانگیحالت خشکی دارند. همچنین باید سیب‌زمینی‌های پوست گرفته به آرامی درون ظرف سرخ شوند که این کار خسته‌کننده‌ای است.

سیب‌زمینی سرخ‌ شده نرم و ترد

ترفندهایی برای جلوگیری از خشک و تکه تکه شدن سیب‌زمینی‌ها

خشک شدن سیب‌زمینی‌ها هنگام سرخ کردن یک مشکل رایج است. یکی از راه‌حل‌ها استفاده از کاغذ پخت است؛ که بسیار کارساز است ولی با این روش سیب‌زمینی‌ها قهوه‌ای رنگ نمی‌شوند. راه‌حل دوم این است که قبل از اینکه سیب‌زمینی‌ها را در ماهی‌تابه بریزید، مقداری روغن (در اینجا، روغن زیتون) داخل آن قرار دهید.

راه‌حل سوم هم این است که سیب‌زمینی‌های برش داده شده را درون آب داغ قرار دهید تا مقدار نشاسته‌ی اضافی آن حذف شود که این روش نیز کارساز است. بهترین روش این است که از یک ظرف پخت نچسب استفاده کنید که استفاده از آن توصیه می‌شود.

سیب‌زمینی سرخ‌ شده نرم و ترد

مراحل انجام کار

برش‌های سیب‌زمینی را به مدت ۱۰ دقیقه درون آب داغ قرار می‌دهیم. بعد از خشک کردن آن‌ها، همراه مقداری روغن زیتون و ادویه درون ماهی‌تابه یا ظرف مخصوص پخت قرار می‌دهیم و همچنین مقداری روغن اضافی نیز داخل خود ماهی‌تابه می‌ریزیم.

خلال‌های سیب‌زمینی را به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله قرار می‌دهیم، سپس سمت دیگر آن‌ها را برمی‌گردانیم تا زمانی که رنگ کل خلال‌ها قهوه‌ای روشن شود. این سیب‌زمینی‌ها هم شبیه سیب‌زمینی سرخ‌کرده رستوران‌ها و هم مشابه سیب‌زمینی‌های تنوری خانگی هستند.

سیب‌زمینی سرخ‌ شده نرم و ترد

طرز تهیه سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ی رزماری

آماده‌سازی: ۲۰ دقیقه، پخت: ۵۰ دقیقه، کل زمان: ۷۰ دقیقه

اگر شما یک ظرف نچسب مخصوص دارید، کار شما راحت است چون استفاده از یک ظرف چسبناک برای سرخ کردن سیب‌زمینی واقعاً کار آزاردهنده‌ای است. ظرف نچسب نه تنها کار سرخ کردن را راحت‌تر می‌کند، بلکه باعث می‌شود رنگ سیب‌زمینی‌ها کمی قهوه‌ای روشن شود. اگر ظرف نچسب ندارید، می‌توانید از یک ظرف دیگر استفاده کنید ولی باید آن را با استفاده از مایع مخصوص یا روغن پوشش دهید.

برای جلوگیری از چسبیدن خلال‌ها به ظرف راه دیگری نیز وجود دارد:

مرحله اول: سیب‌زمینی‌های خلال شده را به مدت ۱۰ دقیقه درون آب داغ قرار دهید تا نشاسته‌ی اضافی آن‌ها از بین بروند.

مرحله دوم: از مقداری روغن خوب، یک قاشق غذاخوری برای هر سیب‌زمینی، برای سرخ کردن آن‌ها استفاده کنید و در حالی که تعدادی از سیب‌زمینی‌ها درون ظرف در حال سرخ شدن هستند، بقیه‌ی سیب‌زمینی‌ها که خیس هستند را خشک کنید.

مواد مورد نیاز برای ۸ نفر

  • ۴ عدد سیب‌زمینی بزرگ، پوست گرفته
  • ۴ قاشق غذاخوری (۶۰ میلی‌لیتر) روغن زیتون
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک دریایی
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه تازه
  • ۱ قاشق غذاخوری برگ رزماری تازه‌ی خرد شده یا رزماری خشک
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک، شبیه نمک دریایی بسیار ریز و پودر شده (اختیاری)

دستور پخت

۱- دمای فر را روی ۴۰۰ درجه‌ی فارنهایت تنظیم کنید و داخل ظرف پخت فر را با یک قاشق غذاخوری، روغن زیتون بپوشانید.

۲- سیب‌زمینی‌ها را تمیز بشویید و هر یک از آن‌ها را به ۶ قسمت، تقسیم کنید و درون یک ظرف بزرگ قرار دهید.

۳- در ظرف آب داغ بریزید تا سیب‌زمینی‌ها به مدت ۱۰ دقیقه خیس شوند. سپس سیب‌زمینی‌ها را آبکشی کنید و آب آن‌ها را با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید.

۴- پس از خشک کردن کامل، آن‌ها را درون ظرف بریزید و ۳ قاشق روغن باقی‌مانده، نمک، فلفل و رزماری را نیز به آن اضافه کنید.

۵- درون ظرف یک لایه از سیب‌زمینی‌ها را قرار دهید. ظرف را درون فر بگذارید و هر طرف سیب‌زمینی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه بپزید بعد از اینکه رنگ سیب‌زمینی‌ها قهوه‌ای روشن شد در بیرون فر طرف دیگر آن‌ها را برگردانید و دوباره داخل فر بگذارید.

۶- در پایان اگر تمایل داشتید مقداری پودر نمک به آن‌ها اضافه کنید و بعد سرو کنید.

 

منبع: چطورپدیا

دستورالعمل تهیه‌ی مافین موز و زغال‌اخته

دستورالعمل تهیه‌ی مافین موز و زغال‌اخته

مافین موز و زغال‌اخته

چگونه مافین‌هایی سالم با طعم فوق‌العاده درست کنیم؟

رابطه‌ی بین مافین‌ها و دستور پخت آن‌ها واقعاً خیلی جالب است. به این دلیل که دستور مافین با هر چیز دلخواه سازگاری دارد. طبق این دستورالعمل، از حبوبات، شکر و چربی کم برای تهیه مافین استفاده می‌شود.

مافین موز و زغال‌اخته

به طور طبیعی، استفاده از موز باعث می‌شود که مافین بافت مرطوب و شیرینی داشته باشد. پس خیالتان راحت باشد چون این مافین‌ها واقعاً سالم هستند. بررسی این دستور پخت نشان داده است که استفاده از موز در مافین باعث کاهش قند و چربی می‌شود.

مافین موز و زغال‌اخته

پس از بررسی موز و تأثیرات آن در شیرینی و رطوبت مافین، با تکیه بر آن می‌توان توصیه کرد که به جای کل آرد گندم، از نصف آن استفاده شود. البته شما می‌توانید از کل آن استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید که در این حالت طعم آرد گندم را کامل حس خواهید کرد و مافین‌ها حالت سفت و محکمی خواهند داشت. آرد سفید گندم برای این مافین، گزینه‌ای عالی است.

همچنین مقدار شکر و روغن نیز در این دستور کاهش داده شد. به این صورت که مقدار شکر از ۱/۲ پیمانه به ۱/۳ پیمانه (تقریباً ۳ قاشق غذاخوری) کاهش یافت و همچنین به جای کره از روغن نارگیل ذوب شده (روغن زیتون) به اندازه‌ی یک قاشق غذاخوری استفاده شد.

این مافین ها واقعاً نرم و خوشمزه هستند و بوی فوق‌العاده‌ای دارند.

مافین موز و زغال‌اخته

دستورالعمل تهیه‌ی مافین موز و زغال‌اخته

آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه، پخت: ۲۰ دقیقه، زمان کل: ۳۰ دقیقه

این مافین‌ها بر اساس یک دستورالعمل معروف درست می‌شوند. در این مافین‌ها از حبوبات، موزهای رسیده و شکر کمی استفاده شده است. مافین‌های موز و زغال‌اخته کالری و قند پایینی دارند ولی با این حال باز طعم عالی دارند. شما می‌توانید به جای زغال‌اخته از میوه‌ی دیگری نیز استفاده کنید. میوه‌هایی مانند سیب، هلو، تمشک، توت‌فرنگی و زغال‌اخته برای این مافین انتخاب خوبی هستند.

مافین موز و زغال‌اخته

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی ۱۲ مافین

  • ۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده یا روغن زیتون
  • ۳/۴ پیمانه (۹۵ گرم) آرد ساده
  • ۳/۴ پیمانه (۹۵ گرم) آرد سفید گندم
  • ۱/۳ (۶۵ گرم) پیمانه شکر
  • ۱ قاشق چای‌خوری بکینگ پودر
  • ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۲ عدد موز بزرگ رسیده، له شده با چنگال (حدود ۱ پیمانه)
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  • ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری آب یا شیر (در صورت نیاز)
  • ۱۷۰ گرم زغال‌اخته‌ی تازه یا منجمد ]گرم نکنید[ (حدود ۱ پیمانه)

مافین موز و زغال‌اخته

دستور پخت

۱- دمای فر را روی ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت تنظیم کنید و ۱۲ کاغذ روغنی مخصوص مافین را درون ظرف قرار دهید یا مایع مخصوص را روی ظرف اسپری کنید تا کلوچه‌ها به ظرف نچسبند.

۲- آرد، شکر، بکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را درون یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کنید.

۳- در یک ظرف دیگر نیز روغن نارگیل، موز، تخم‌مرغ و وانیل را با استفاده از مخلوط‌کن به‌خوبی هم بزنید.

۴- مخلوط موز حاصل را درون ظرف مربوط به مواد خشک بریزید و با استفاده از یک چنگال هم بزنید. تا زمانی هم بزنید که با هم مخلوط شوند زیرا مخلوط کردن بیش از حد باعث می‌شود که مافین ها حالت سفت و محکمی داشته باشند. اگر حس کردید که خمیر کمی حالت خشک دارد به آن مقداری آب یا شیر اضافه کنید؛ و در آخر زغال‌اخته‌ها را به خمیر اضافه کنید.

۵- ۳/۴ کاغذهای روغنی را از خمیر مافین پر کنید و اجازه دهید به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بپزند. اگر می‌خواهید چک کنید که پخته‌اند یا نه یک خلال دندان درون مافین فرو کنید. اگر تمیز بیرون آمد، یعنی کاملاً پخته است.

مافین موز و زغال‌اخته

برخی نکات مفید

  • مافین ها را می‌توانید تا ۲ روز در دمای اتاق، ۵ روز در یخچال و ۳ ماه در فریزر نگه دارید.
  • مافین‌های بدون گلوتن: اگر می‌خواهید مافین‌های بدون گلوتن داشته باشید، می‌توانید از آرد بدون گلوتن که در فروشگاه‌ها وجود دارد، استفاده کنید.
  • مافین‌های موز و زغال‌اخته‌ی بدون تخم‌مرغ (گیاهی): برای تهیه این مافین‌ها می‌توانید به جای استفاده از تخم‌مرغ از تخم کتان (فلکس) استفاده کنید. برای درست کردن فلکس، ۱ قاشق غذاخوری تخم کتان (خام) را با ۲ و نیم قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید تا غلیظ شود. بعد از آن به عنوان تخم‌مرغ می‌توانید در تهیه‌ی مافین زغال‌اخته استفاده کنید.
  • استفاده از کل آرد گندم: به جای اینکه از ترکیب آرد ساده و آرد گندم سفید استفاده کنید، می‌توانید فقط از آرد گندم استفاده کنید. فقط اگر دیدید که خمیر بیش از حد سفت و محکم شد می‌توانید از شیر و آرد استفاده کنید تا حالت خمیر درست شود.
  • استفاده از روغن کم: تقریباً استفاده از ۱/۴ پیمانه روغن کافی است تا هم مقدار چربی کلوچه‌ها کم باشد و هم طعم دل‌چسب مافین ها حفظ شود. به منظور کاهش بیشتر چربی می‌توانید به جای مقداری از روغن یا کل آن از پوره سیب استفاده کنید.

 

منبع: چطورپدیا

دستور پخت آسان کلوچه‌ی کره‌ی بادام‌زمینی بدون آرد

دستور پخت آسان کلوچه‌ی کره‌ی بادام‌زمینی بدون آرد

این دستور پخت بر اساس یک دستورالعمل قدیمی کلوچه کره بادام‌زمینی است که ۳ عنصر اصلی آن، کره بادام‌زمینی، شکر و تخم‌مرغ است. در ادامه برخی مواد اضافی مطرح می‌شوند که استفاده از آن‌ها باعث فوق‌العاده شدن کلوچه می‌شود.

کلوچه‌ی کره‌ی بادام‌زمینی

چگونه بهترین کلوچه کره بادام‌زمینی درست کنیم؟

شاید باور نکنید ولی بدون آرد هم می‌شود کلوچه درست کرد. کلوچه‌ی کره بادام‌زمینی از این دسته کلوچه‌ها است و در کمال تعجب می‌توان گفت که نتیجه، یک کلوچه‌ی فوق‌العاده خوش‌مزه است.

کلوچه‌ی کره‌ی بادام‌زمینی

برای اینکه یک کلوچه کره بادام‌زمینی خوشمزه و عالی داشته باشید، به مواد اصلی زیر نیاز دارید

کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی. کره مورد استفاده در این کلوچه می‌تواند از نوع کرانچی یا خامه‌ای باشد. برای تهیه‌ی بهترین کلوچه‌ها، بهتر است از کره‌ی زده شده و ریز شده‌ی جامد که در فروشگاه‌ها وجود دارند، استفاده شود.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ. برای یک پیمانه کره‌ی بادام‌زمینی، یک عدد تخم‌مرغ لازم است. استفاده از تخم‌مرغ باعث می‌شود که کلوچه‌ها ساختار درست، طعم خوب و کمی رطوبت داشته باشند. اگر می‌خواهید کلوچه‌های بسیار نرمی داشته باشید از یک تخم‌مرغ دیگر نیز استفاده کنید ولی باید بدانید که اضافه کردن یک تخم‌مرغ دیگر باعث خمیر شدن کلوچه‌ها می‌شود.

شکر

شکر. در این کلوچه از هر نوع شکری می‌توان استفاده کرد، حتی ترکیبی از شکرهای قهوه‌ای و سفید نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. این ترکیب باعث می‌شود که کلوچه‌ها به اندازه کافی شیرین و خوش‌طعم شوند. در این دستور پخت از ۳/۴ پیمانه شکر استفاده می‌شود و اگر می‌خواهید شیرینی کلوچه‌ها کم باشد از ۱/۲ پیمانه شکر استفاده کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین. اضافه کردن جوش شیرین باعث پف کردن و قهوه‌ای رنگ شدن کلوچه‌ها می‌شوند و همچنین آن‌ها را طعم دار می‌کند. اشکالی ندارد که در پخت این کلوچه از جوش شیرین استفاده نکنید ولی بدانید که در این صورت کلوچه‌ها شکل نرم‌تر و کیک مانندی خواهند داشت.

به غیر از مواد اصلی بالا می‌توانید کلوچه‌هایتان را با مواد زیر خوشمزه‌تر کنید

نمک

نمک. استفاده از کمی نمک در دستورالعمل‌های شیرین می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. البته قبل از اضافه کردن نمک، مقداری از کره بادام‌زمینی بچشید، اگر شور بود دیگر نیازی نیست که شما از نمک استفاده کنید ولی در غیر این صورت مقدار کمی نمک بیفزایید.

عصاره وانیل

عصاره وانیل. بهتر است در هنگام پخت کلوچه‌ها از وانیل استفاده شود. چون وانیل عطر و طعم دوست داشتنی به کیک، کلوچه‌ها و… می‌دهد.

ملاس

ملاس. استفاده از این ماده کاملاً اختیاری است و زیاد در کلوچه‌های کره بادام‌زمینی استفاده نمی‌شود. ولی اگر در آشپزخانه خود ملاس دارید، می‌توانید ۱/۲ تا ۱ قاشق چای‌خوری ملاس به خمیر کلوچه خود اضافه کنید. وجود ملاس رنگ، طعم و عطری که به خاطر استفاده از شکر از دست رفته است را به کلوچه‌ها باز می‌گرداند.

دارچین

دارچین. همانند ملاس استفاده از دارچین نیز اختیاری است ولی ترکیب دارچین و کره بادام‌زمینی باعث ایجاد طعم و عطر دلپذیری می‌شود.

بادام‌زمینی خرد شده

بادام‌زمینی خرد شده. برای اینکه کلوچه‌های سخت و تردی داشته باشید، می‌توانید به خمیر کلوچه، بادام‌زمینی خرد شده اضافه کنید.

تکه‌های شکلات

تکه‌های شکلات. اضافه کردن تکه‌های شکلات و بادام‌زمینی به خمیر کلوچه باعث می‌شود، کلوچه‌های شکلاتی داشته باشید.

تزیین کلوچه‌های کره بادام‌زمینی می‌تواند کار سرگرم کننده‌ای باشد و آن‌ها را با استفاده از مربا و شکلات مایع به شکل‌های زیبایی درآورد.

آیا می‌توان کیفیت خمیر کلوچه‌ها را بالا برد؟

خمیر کلوچه‌ی کره بادام‌زمینی تا ۳ روز در یخچال نگه‌داری می‌شود. اگرچه شما می‌توانید بلافاصله بعد از آماده شدن خمیر آن را بپزید ولی استفاده از خمیر سرد، باعث می‌شود که کلوچه‌ها از هر لحاظ بهتر شوند. همچنین می‌توانید کلوچه‌ها را در فریزر نیز نگه‌داری کنید.

خمیر کلوچه تا مدت ۳ ماه می‌تواند در فریزر بماند. در ادامه چگونگی انجام این کار توضیح داده شده است:

۱- کاغذ روغنی را به اندازه‌ی ظرف پخت کلوچه‌ها برش دهید و ظرف را با آن بپوشانید.

۲-  طبق دستور، خمیر کلوچه را آماده کنید.

۳- تکه‌های دایره‌ای شکل خمیر را درون ظرف پخت قرار دهید. می‌توانید همه‌ی تکه‌ها را با هم قرار دهید. فقط مواظب باشید که تکه‌ها به همدیگر نخورند.

۴- زمانی که کامل سفت شدند، آن‌ها را فریز کنید.

۵- تکه‌های خمیر را از ظرف بردارید و در یک ظرف محافظ هوا یا کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید. مواظب باشید که هوایی داخل کیسه‌ی پلاستیکی نباشد چون وجود هوا باعث خشکی و بدبویی خمیر می‌شود.

۶- تا مدت ۳ ماه درون فریزر نگه دارید. اگر مایل به پختن آن‌ها بدون منتظر ماندن برای خروج از حالت انجماد هستید، باید بدانید که زمان پخت آن‌ها ۲ الی ۵ دقیقه بیشتر از حالت معمول می‌شود.

دستور پخت آسان کلوچه‌ی کره‌ی بادام‌زمینی

دستور پخت آسان کلوچه‌ی کره‌ی بادام‌زمینی

آماده‌سازی: ۵ دقیقه، پخت: ۱۰ دقیقه، زمان کل: ۱۵ دقیقه

درست کردن کلوچه‌های کره‌ی بادام‌زمینی در کل ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. این کلوچه‌ها وقتی با مربا یا مقداری شکلات مایع تزیین می‌شوند، بسیار خوشمزه و دل‌چسب می‌شوند. استفاده از نوع شکر کاملاً اختیاری است به طوری که می‌توانید از ترکیب شکر قهوه‌ای و سفید استفاده کنید و اگر تمایل به این ترکیب نداشتید فقط از یک نوع شکر استفاده کنید. در این دستورالعمل از ۱/۲ پیمانه شکر قهوه‌ای و ۱/۴ پیمانه شکر سفید استفاده شده است.

  • اگر تمایل به این داشته باشید که کلوچه‌ها همراه مربا میل شوند، بهتر است در همان روزی که کلوچه‌ها را سرو می‌کنید، روی آن‌ها مقداری مربا قرار دهید. ولی اگر این کار را از شب قبلش انجام دهید، مربا باعث می‌شود که کلوچه‌ها بیش از حد نرم شوند. کلوچه‌های با شکلات تزیین شده را در یک ظرف محافظ هوا می‌توان تا ۲ روز نگه‌داری کرد. ولی کلوچه‌های بدون شکلات را تا ۳ ماه می‌توان نگه داشت.

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی ۱۶ کلوچه

  • ۱ پیمانه کره بادام‌زمینی از نوع خامه‌ای یا کرانچی
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • ۱ پیمانه شکر از نوع سفید، قهوه‌ای یا ترکیبی
  • ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری ملاس (اختیاری)
  • ۱/۲ قاشق چای‌خوری دارچین (اختیاری)
  • مقداری نمک برای طعم‌دهی

دستور پخت

۱- دمای فر را روی ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و ظرف پخت کلوچه‌ها را با کاغذ روغنی بپوشانید یا با مایع مخصوص کناره‌ها و ته ظرف را چرب کنید.

۲- در یک ظرف متوسط، کره بادام‌زمینی، شکر، تخم‌مرغ، جوش شیرین، عصاره وانیل، ملاس (اختیاری)، نمک و دارچین (اختیاری) را به خوبی با هم مخلوط کنید.

۳- خمیر را به شکل توپ‌های ۳ سانتی‌متری در بیاورید و با فاصله ۶ سانتی‌متری از هم داخل ظرف پخت قرار دهید. با استفاده از قاشق یا چنگال آن‌ها را به سمت پایین فشار دهید تا کمی صاف شوند.

۴- کلوچه‌ها را به مدت ۸ الی ۱۱ دقیقه درون فر قرار دهید تا به طور کامل بپزند و کناره‌هایشان قهوه‌ای روشن شود و بالای آن‌ها کمی خشک به نظر برسند. بعد از پخت کلوچه‌ها، اجازه دهید که به مدت ۱۰ دقیقه داخل ظرف پخت بمانند تا سرد شوند. کلوچه‌ها بایدآن‌قدر سرد شوند تا حالت سفت پیدا کنند.

کلوچه‌های مربایی و شکلاتی

کلوچه‌های مربایی و شکلاتی

برای اینکه کلوچه‌هایی مربایی داشته باشید قبل از پخت کلوچه‌ها با یک قاشق وسط توپ‌های خمیری را کمی فشار دهید تا فرو رفتگی ایجاد شود. زمانی که کلوچه‌ها پختند و سرد شدند، یک قاشق چای‌خوری مربا در وسط کلوچه‌ها قرار دهید.

برای اینکه کلوچه‌های شکلاتی داشته باشید، ۱/۳ پیمانه شکلات را ذوب کنید و بعد از اینکه کلوچه‌ها کامل پختند و سرد شدند، روی آن‌ها بریزید. اگر دوست دارید که از کره‌ی بادام‌زمینی نیز استفاده کنید، قبل از شکلات، یک قاشق غذا خوری کره روی کلوچه‌ها قرار دهید تا ذوب شوند.

برخی نکات مفید

انتخاب بهترین کره بادام‌زمینی برای کلوچه: بهترین کلوچه‌ها زمانی حاصل می‌شوند که از کره بادام‌زمینی زده شده و ریز شده‌ی جامد که در فروشگاه‌ها به‌فروش می‌رسند، استفاده شود.

نمک: قبل از اضافه کردن نمک، مقداری از کره بادام‌زمینی بچشید، اگر شور بود دیگر نیازی نیست که شما از نمک استفاده کنید، ولی در غیر این صورت، مقدار کمی نمک بیفزایید.

 کلوچه‌های کره بادام‌زمینی کم شکر: از ۱/۲ پیمانه شکر استفاده کنید. در این صورت کلوچه‌های چسبناکی خواهید داشت که با چنگال نمی‌توانید به‌راحتی به آن شکل دهید. ولی درکل باز کلوچه‌ها خوشمزه هستند فقط شیرینی کمی دارند.

 

منبع: چطورپدیا

سالاد شیرازی با دستور و طعمی متفاوت

سالاد شیرازی با دستور و طعمی متفاوت

هنگامی که این سالاد را به غذاهای خود اضافه کنید از تُرد بودن، خوش رنگی و خوش طعمی آن شگفت‌زده می‌شوید. می‌توانید این سالاد را با هر غذایی میل کنید. در زیر برخی پیشنهادات ارائه شده‌اند.

سالاد شیرازی

چطور بهترین سالاد شیرازی را درست کنیم؟

درست کردن این سالاد ساده است. گوجه‌فرنگی، پیاز شیرین و خیار را خرد کرده و سپس کاملاً با هم مخلوط کنید. جعفری تازه را به مقدار زیاد به مخلوط بیفزایید. نهایتاً سس ساده‌ای را اضافه کنید.

سس سالاد شیرازی

تهیه سس

ابتدا کمی سرکه (آب‌لیموی تازه) اضافه کنید، سپس مقادیر اندکی از خردل دیژون، عسل، نمک، فلفل و روغن زیتون را نیز اضافه کنید. این سس بسیار تازه و سبک بوده و به‌خوبی با آب گوجه‌فرنگی و خیار تازه ترکیب می‌شود.

سالاد برای مدت ۲ الی ۳ روز به صورت سلفون کشیده در یخچال باقی می‌ماند. هنگامی که سالاد به تدریج پایدار می‌شود، آب گوجه‌فرنگی، پیاز و خیار با سس ترکیب می‌شود و طعم سالاد به مراتب بهتر می‌شود. آب سالاد جمع شده در انتهای ظرف بسیار خوشمزه است.

سالاد شیرازی با دستور و طعمی متفاوت

گزینه‌های سرو این سالاد خوش رنگ نامحدود هستند

در اینجا چند مورد را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • افزودن چند قاشق از آن به تخم‌مرغ نیمروی صبحانه
  • سرو کردن با برنج، کینوا یا سایر دانه‌های پخته شده
  • اضافه کردن به سالادهایی که در حجم‌های بالاتری تولید شده‌اند به منظور بهبود رنگ و مزه
  • افزودن روی حمص (هوموس) خامه‌ای و مصرف با چیپس پیتا
  • ترکیب با سوپ‌های سردی همچون گازپاچو برای ایجاد مزه‌ی بهتر زیر دندان
  • مصرف به عنوان سالسای تازه در کنار چیپس ترتیلا

سالاد شیرازی با دستور و طعمی متفاوت

دستور تهیه‌ی سالاد شیرازی اصلاح شده

مدت زمان تهیه: ۱۰ دقیقه، مجموع زمان آماده شدن: ۱۰ دقیقه

این سالاد گوجه‌فرنگی و خیار با الهام‌گیری از سالادی غیر ایرانی مملو از گوجه‌فرنگی، خیار و جعفری فراوان تهیه می‌شود. برای تزئین از سرکه یا آب‌لیموی تازه استفاده کنید. ما به سالادمان پیاز اضافه می‌کنیم، هرچقدر پیازها شیرین‌تر باشند، سالاد خوشمزه‌تر است.

سالاد شیرازی با طعمی متفاوت

مواد لازم برای ۶ نفر

  • ۱ خیار بزرگ انگلیسی یا ۳ خیار ایرانی، کاملاً خرد شده
  • نیم کیلو گوجه‌فرنگی خرد شده
  • ۱/۴ پیاز شیرین بزرگ، کاملاً خرد شده (۱ پیمانه خرد شده آماده داشته باشید)
  • ۱ پیمانه برگ جعفری تازه، خرد شده
  • دو قاشق غذاخوری سرکه، آب‌لیمو یا ترکیبی از هر دو
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص
  • ۱ قاشق چای‌خوری خردل دیژون
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری عسل، اختیاری
  • فلفل سیاه تازه و نمک

سالاد شیرازی با دستور  متفاوت

مراحل تهیه‌ی سالاد شیرازی

۱- ابتدا خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز و جعفری خرد شده را در یک ظرف بزرگ با هم ترکیب کنید.

۲- سرکه (آب‌لیمو)، روغن زیتون، خردل و عسل را در یک ظرف متوسط و مدرج با هم ترکیب کنید. نمک و فلفل سیاه را به مخلوط اضافه کنید. ما از ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک دریایی با کیفیت استفاده کرده‌ایم.

۳- سس را به سالاد اضافه کنید و هم بزنید. مزه‌ی سالاد را امتحان کنید و در صورت نیاز نمک و فلفل بیشتری را اضافه کنید. به صورت تازه سرو کنید یا پس از سلفون کشیدن تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

اطلاعات غذایی هر وعده

هر نصف پیمانه سالاد شامل ۴۵ کالری، چربی ۲٫۷ گرم، چربی اشباع ۰٫۴ گرم، کلسترول ۰ میلی‌گرم، کربوهیدرات ۵٫۲ گرم،سدیم ۱۰۸٫۵ میلی‌گرم، فیبر خوراکی ۱٫۱ گرم، قند کُل ۲٫۴ گرم، پروتئین ۱٫۳ گرم است.

 

منبع: چطورپدیا

دستور پخت کدو (زوکینی) پنیری با فلفل قرمز تنوری

دستور پخت کدو (زوکینی) پنیری با فلفل قرمز تنوری

کدو (زوکینی) پنیری با فلفل قرمز تنوری

نحوه‌ی درست کردن کدو پنیری با فلفل قرمز تنوری

این دستور تهیه‌ی زوکینی به حدی خوب است که بارها و بارها آن را درست خواهید کرد.

این غذا مناسب شب‌های شلوغ و نیز زمان‌هایی است که تفریح و سرگرمی کافی را از خود دریغ کرده‌اید.

دلایل محبوبیت این دستور غذایی به شرح زیر هستند

  • ترکیب ۳ نوع مختلف از پنیر، فلفل قرمز تنوری و ریحان باعث می‌شود این غذا بسیار لذیذ شود.
  • تنها ۳۰ دقیقه برای آماده کردن غذا کافی است. بیشتر این زمان صرف تنوری کردن می‌شود.
  • این کدوها سبک، کم کالری و بدون گوشت هستند. آن‌ها وزن شما را زیاد نمی‌کنند.
  • آن‌ها رنگارنگ هستند. کدوها یک نمونه‌ی بارز از غذاهای شاد محسوب می‌شوند.
  • شما می‌توانید کدو (زوکینی) را به روش‌های مختلف درست کنید. برای این کار به توفوی خرد شده، برنج، کینوا، انواع و اقسام لوبیا نیاز خواهید داشت.

کدو

نحوه‌ی تهیه‌ی کدو قایقی

زمان آماده‌سازی این غذا کوتاه است. تنها کار مورد نیاز نصف کردن کدو در امتداد طول آن است.

با استفاده از یک قاشق، یک حفره در وسط آن ایجاد کنید. لازم نیست زیاد از داخل کدو بر دارید. فقط به اندازه‌ای بردارید که بتوانید پنیر ریکوتا و فلفل را داخل آن بگذارید. در واقع علت نام‌گذاری همین است، برداشتن بخشی از کدو آن را شبیه قایق می‌کند.

سپس کدوهای نصف شده را به روغن زیتون و نمک آغشته کنید. سمت‌های برش خورده را داخل ظرف خوراک‌پزی قرار دهید و تا ۱۵ دقیقه حرارت دهید تا کاملاً نرم و پخته شوند.

در این مرحله داخل کدوها را با پنیر پارمزان، پنیر ریکوتا و فلفل قرمز تنوری خرد شده پر کنید. برای سادگی از فلفل قرمز تنوری از قبل آماده شده استفاده می‌شود. امکان تنوری کردن مستقیم فلفل‌ها همواره وجود خواهد داشت. روی غذا پنیر موزارلا می‌ریزیم و غذا را به داخل فر برمی‌گردانیم تا پخت تکمیل شود.

و غذا آماده است. زوکینی گیاهی ساده و شکم پر که زیر ۳۰ دقیقه تهیه می‌شود.

کدو پنیری با فلفل قرمز تنوری

زمان آماده‌سازی: ۵ دقیقه، زمان پخت: ۲۵ دقیقه، مجموع: ۳۰ دقیقه

این کدوهای قایقی گیاهی بسیار خوشمزه هستند. سه نوع پنیر به‌علاوه ی یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی (فلفل قرمز تنوری) برای تهیه‌ی آن‌ها بکار می‌روند. ترکیب فلفل با پنیر و ریحان، رنگ و طعمی باورنکردنی را ایجاد می‌کند. از قایق‌های کدو به‌عنوان غذای اصلی خود لذت ببرید، یا می‌توانید آن‌ها را به عنوان غذای جانبی در کنار وعده‌ی اصلی میل کنید. افزودن گوشت بوقلمون یا سوسیس به مخلوط پنیر ریکوتا و فلفل ارزش پروتئینی غذایتان را تقویت می‌کند. توفوی خرد شده، کینوا، برنج و حتی نخود پخته یا کنسروی همگی بر خوشمزه شدن غذا می‌افزایند.

مواد غذایی مورد نیاز

  • ۴ کدو متوسط
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • فلفل سیاه و نمک تازه
  • ۱/۴ پیمانه (فنجان) پنیر ریکوتا
  • ۲ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان خرد شده
  • ۱/۲ پیمانه پنیر موزارلای خرد شده
  • ۱ فلفل قرمز تنوری آماده
  • چند عدد برگ ریحان تکه تکه شده

مراحل پخت کدو (زوکینی) پنیری با فلفل قرمز تنوری

۱- فر را روی ۴۲۵ درجه‌ی فارنهایت تنظیم کنید. سینی را با ورق آلومینیومی، سیلیکونی یا کاغذی بپوشانید.

۲- کدو را در امتداد طول آن نصف کنید. با استفاده از یک قاشق مسیری را در بخش داخلی کدو ایجاد کنید. حالتی شبیه قایق ایجاد می‌شود.

۳- کدو را به روغن زیتون و نمک آغشته کنید. کدوها را از سمت برش خورده داخل سینی قرار دهید. تا ۱۲ دقیقه به پختن ادامه دهید تا زمانی که آن‌ها نسبتاً نرم شوند.

۴- در همین حال فلفل قرمز تنوری را به قطعات کوچکی تقسیم کنید. فلفل را با پنیر ریکوتا و پارمزان مخلوط کنید.

۵- کدوها را بر گردانید و مخلوط فلفل – ریکوتا را بین قایق‌های زوکینی تقسیم کنید. روی مخلوط موزارلا ریخته و کدوها را به داخل فر برگردانید و ۸ الی ۱۰ دقیقه حرارت دهید. هدف این است که پنیر ذوب شود و زوکینی نرم شود. در صورتی که پنیر کاملاً پخته نشده باشد، درجه‌ی فر را زیاد کنید و ۱ الی ۲ دقیقه دیگر حرارت دهید تا حباب‌هایی روی پنیر ایجاد شود یا رنگ آن کاملاً قهوه‌ای شود. سپس کاغذ را جدا کنید.

۶- این غذا را همراه با ریحان و فلفل سیاه تازه که روی زوکینی قرار داده می‌شود، سرو کنید.

نکات تکمیلی

  • بخش دخال از کدو را در تخم‌مرغ نیمرو شده، سالاد یا سوپ مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را قطعه‌قطعه کرده و به مخلوط ریکوتا – فلفل بیفزایید.
  • اطلاعات غذایی: اطلاعات غذایی ارائه شده تخمینی هستند.

اطلاعات غذایی هر وعده

هر کدو نصف شده آماده به این روش دارای ۱۲۰ کالری، ۹٫۴ گرم چربی کل، ۴٫۱ گرم چربی اشباع، ۲۰٫۸ میلی‌گرم کلسترول، ۲۸۹٫۹ میلی‌گرم سدیم، ۲٫۸ گرم کربوهیدرات، ۰٫۷ گرم کربوهیدرات، ۱٫۵ گرم قند و ۶٫۲ گرم پروتئین است.

 

منبع: چطورپدیا